فراتحلیل نقش آموزش در پیشرفت تحصیلی در پایاننامههای ارشد و دکتری پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد
چهارشنبه 26 تير 1398
15:30
[ ]
فراتحلیل نقش آموزش در پیشرفت تحصیلی در پایاننامههای ارشد و دکتری
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1391
موضوع: روانشناسی عمومی و میان رشته ای
پدیدآور: نشمین رحیمی استاد راهنما: بهرام صالح صدقپور استاد مشاور: صادق نصری
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, دانشکده علوم انسانی
چکیده
این پژوهش بهمنظور فراتحلیل تحقیقات و پایاننامههای انجام یافته در ارتباط با نقش متغیّرهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. هدف کلّی این پژوهش شناسایی نقش متغیّرهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی بود, جامعه آماری این پژوهش شامل پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاههای شهر تهران و همچنین مقالات چاپ شده در مجلّات علمی_پژوهشی و علمی_ترویجی در زمینه پیشرفت تحصیلی بود. از میان آنها 71 پایاننامه و 12 مقاله چاپ شده به عنوان نمونه آماری روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطّلاعات در این مطالعه, پایاننامههای مورد برّرسی و پرسشنامهی محقّق ساخته بود که روایی آن به صورت محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (??/?=?) مورد برّرسی قرار گرفت. در این تحقیق با استفاده از شیوه فراتحلیل به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد, روشهای آمار توصیفی مورد استفاده برای متغیّرهای این پژوهش عبارتند از: فراوانی, درصد فراوانی. روشهای تجزیه وتحلیل استنباطی دادهها عبارت است از: تعیین اندازه اثر مطالعات, برآورد فاصله 95 درصدی, مقدارz برای معناداری اندازه اثر, بررسی سوگیری انتشار, ترکیب اندازههای اثر, تحلیل همگنی مطالعات, بررسی آزمون z. نتایج فراتحلیل نشان داد که اثرات متغیّرهای آموزشی, بر پیشرفت تحصیلی معنادار بود. نتایج مربوط به تحلیل همگنی نشان داد تنها مطالعات متغیرهای آموزشی ناهمگن بود. در بررسی علت ناهمگنی تحلیل تعدیل کنندهها صورت گرفت. نتایج نشان داد سطح مطالعات, روش تحقیق, روش آماری و روش نمونه گیری نقش تعدیل کننده در این پژوهش نداشتند.
[ بازدید : 744 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]